Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2. világháborús magyar harckocsik

2011.12.11

38m-toldi-1.jpg38M Toldi-I
Gyártási darabszám: 190
Tömeg: 8,5 t
Hosszúság: 4,75 m
Szélesség: 2,14 m
Magasság: 1,87 m
Személyzet: 3
Páncélzat: 7-33 mm
Elsődleges fegyverzet: 1x20 mm 36 M Solothurn nehézpuska
Másodlagos fegyverzet: 1x8 mm-es M 34/37 vagy 34/40M Gebauer géppuska
Motor: nyolchengeres, négyütemű Büssing NAG benzinmotor
Hatótávolság: 200 km
Sebesség: 50 km/h

Aligha nevezhető tanknak ez a megjelenésekor sem korszerű harcjármű, mely a magyarok első saját készítésű harckocsija volt (mondjuk, ez így erős, igazából licensz alapján kezdődött meg a gyártása, de áttervezték a hazai elvárásoknak megfelelően, így akár nevezhető saját modellnek is). Mivel harctéri alkalmatlanságára igen hamar fény derült, a modell többszöri fejlesztésen esett át, ám igazán hatékony harcjárműve sohasem válhatott, tekintve az elavult alapokat, melyekre építkezett...

41m-toldi-2.jpg42M Toldi-II
Tömeg: 9,3 tonna
Hosszúság: 4,75 m
Szélesség: 2,14 m
Magasság: 1,87 m
Személyzet: 3
Páncélzat: 5-35 mm
Elsődleges fegyverzet: 1x40 mm-es 36 M löveg
Másodlagos fegyverzet: 1x8 mm-es 34/40M Gebauer géppuska
Motor: nyolchengeres, négyütemű Büssing NAG benzinmotor
Hatótávolság: 190 km
Sebesség: 47 km/h

Az alapmodellnél jóval fejlettebb, erősebb fegyverzetű jármű volt, mely magyar viszonylatban korszerűnek számított, világi viszonylatban azonban nem. Hatékonysága erősen elmaradt a szovjet modellektől, melyekkel meg kellett küzdenie, így hamar háttérbe szorult a vásárolt német tankok mellett. Alvázát több célra is igénybe vették a háború végéig, s ennek a modellnek volt rádióval ellátott parancsnoki változata is. Továbfejlesztett, erősebb páncéllal és nagyobb kaliberű ágyúval is kezdték gyártani, ennek később Toldi-III lett a típusmegjelölése...

40m-turan.jpg40M Turán
Tömeg: 18,2 tonna
Hosszúság: 5,55 m
Szélesség: 2,44 m
Magasság: 2,30 m
Személyzet: 5
Páncélzat: 13–50 mm
Elsődleges fegyverzet: 1x41 M 40 mm-es harckocsiágyú
Másodlagos fegyverzet: 2×34/40A M 8 mm-es géppuska
Motor: Weiss Manfréd V–8H 8 hengeres benzinmotor
Hatótávolság: 165 km
Sebesség: 47 km/h

Az első jelentős magyar harckocsi, mely teljesítményben megállta a helyét a háború kezdeti szakaszaiban, a T-34-es tankok megjelenésével azonban sürgős fejlesztésre szorult. Alvázára páncélvadász is épült, márpedig a magyar páncélvadászok igen hatékonynak bizonyultak, számbelileg azonban túl kevés volt belőlük...

41m-turan.jpg41M Turán
Tömeg: 19,2 t
Hosszúság: 5,5 m
Szélesség: 2,44 m
Magasság: 2,6 m
Személyzet: 5
Páncélzat: 60 mm
Elsődleges fegyverzet: 1x75 mm 41 M harckocsiágyú
Másodlagos fegyverzet: 2x8 mm-es 34/40M Gebauer-géppuska
Motor: Weiss Manfréd V–8H benzinmotor
Hatótávolság: 150 km
Sebesség: 45 km/h

A Turán fejlesztett, megerősített változata (ezért nevezik néha Turán 2-nek), mely méltó ellenfele lett a rettegett T-34 típusú szovjet tankoknak. Ennek csak akkor lett vége, mikor megjelentek a hosszú csővű, erősebb lövegű szovjet tankok (T34\85, IS-2, KV-85). Ezután hatékonysága erőteljesen lecsökkent.

43m-turan.jpg43M Turán
Tömeg: 21 t
Hosszúság: 6,6 m
Szélesség: 2,6 m
Magasság: 2,7 m
Személyzet: 5 fő
Páncélzat: 80 mm
Elsődleges fegyverzet: 1x75 mm 43M harckocsiágyú
Másodlagos fegyverzet: 2×8 mm 34/40M Gebauer géppuska
Motor: Weiss Manfréd V–8H 8 hengeres benzinmotor
Hatótávolság: 150 km
Sebesség: 45 km/h

A legfejlettebb szolgálatba állított magyar tankja a világháborúnak. Erőteljes lövege mellé vastagabb páncélzatot is kapott, hogy kitarthasson az erősebb szovjet tankok ellenében is. Hatékonyságára nem is volt panasz, ám készíteni sosem bírt már belőlük a magyar hadiipar eleget, ezért sosem volt belőlük elegendő ahhoz (gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy alig pár példánya készült el, a legtöbb igazából átalakított Turán-2-es volt), hogy teljesíthessék a számukra felállított elvárásokat.

44m-tas.jpg44M Tas
Tömeg: 38 t
Hosszúság: 9,20 m
Szélesség: 3,50 m
Magasság: 3,0 m
Személyzet: 5
Páncélzat: 20–120 mm
Elsődleges fegyverzet: 1x75 mm-es harckocsiágyú
Másodlagos fegyverzet: 2x34/40A M 8 mm-es géppuska
Motor: 2 db Weiss Manfréd V–8H 8 hengeres benzinmotor
Hatótávolság: kb.200 km
Sebesség: 45 km/h

Ez az igen fejlett, példamutató magyar harckocsi sosem került sorozatgyártásra. Tervezésekor a német Párduc és a szovjet T-34 előnyös tulajdonságait ötvözték, ennek eredményeként egy roppant hatékony gépet kaptak, melynek egyetlen problémája a motor volt. Mivel nem állt rendelkezésre elég erős motor, így két motor került a tankba, mely egyedülálló mérnöki megoldásokat kívánt, s melyre azóta sem nagyon akad példa a világon. Sorozatgyártása, mint említve volt, elmaradt (mindössze egy példány készült el, ami a gyár bombázásakor el is pusztult), helyette a németektől kapott Panzer-IVek mellett Tigrisek és Párducok kerültek a magyar csapatokhoz szolgálatba.