Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Civilization

2014.07.23

     Igen, sokan vannak akiknek rögtön egy számítógépes játék komplett, hosszú múltra visszatekintő sorozata jut eszébe a Civilization név, avagy szépen csúfítva magyar nyelvünket "brands", esetén. Ez érthető, de gondoltak azokra is a készítők, akik vagy nem szeretnek gépezni, vagy nincs mindig áram avagy csak nagyon unatkoznak az esős, esetleg havas, hosszú és sötéten lelombozó napokon. Erre van ez a komplex és nagy táblás játék, mely egyszerre négy játékosnak kínál órákig tartó játékot.

     Miért? Vagy éppen miért ne? Jogos kérdések, főleg egy egész családot lefoglalni tudó játék kapcsán. Nos, most személyes véleményem következik, melyből kiderülhet, nekem igenis bejött ez a játék! Szóval...

pict0743.jpg

1.: Rengeteg minden van benne, de szó szerint! Több mint 20 térképlap, melyekből változatos térképek állíthatóak össze, így mindig meglepetés lesz a játéktér felderítése. Ez rugalmassá teszi a követendő stratégiát is valamennyire, így nem mindig lehet ugyanarra a sémára alapozva játszani egy-egy partit. Azonban ez probléma is, mert rengeteg apró darab van, amit kipakolni és kezelni sokáig tart, meg kell szokni, sőt tanulni! És igen sok hely is kell hozzá, mert négy játékosnál a legtöbb ebédlő asztal már kevésnek fog bizonyulni.

2.: Hat különféle nemzet, melyek mind saját speciális bónuszokkal bírnak, ami bizony hatással van a játék menetére. Érdemes tehát alaposan elolvasni választott nemzetünk előnyeit, mert ezeket okosan használva nagy előnyt szerezhetünk... De ennek megfelelően hátrányok is vannak, ami sokszor csak a játék során derül ki, amint más nemzetek bónuszaival szembesülünk. Ráadásul a nemzetünk majdhogynem definiálja számunkra, hogy milyen győzelemre kell hajtanunk az adott néppel. Kultúrális bónuszt kapó nemzetek esetén nem érdemes katonai vagy gazdasági győzelemre törni, mert hátrányban vannak. Katonai nemzettel sem feltétlen a katonai győzelem a cél, sőt, talán ők azok, akik a leginkább dönthetnek, mit is akarnak tenni. Egyiptom pedig mindent tud vinni, mert az ingyenes építéssel hamar ellophat minden épületet mások elől, így megrekesztve azok fejlődését. Ez pedig elvezet az egyik legnagyobb hátrányához, szerintem, a játéknak: Túl kevés épület "zseton" van a játékban. Gyakorlatilag az 5.-6. körre már alig marad megvehető épület, így ekkor jön egy hosszú, olykor unalmas "mit-csináljak-most-hogy-nem-építhetek-semmit" szakasza a játéknak. Ez azért rossz, mert ekkor még ritkán elég erős valaki ahhoz, hogy pusztítson és így ismét elérhetővé tegyen épületeket... A többiről nem is szólva, mert idővel a katonai egységek is elfogynak, s ciki lehet, mikor mindenki sereg nélkül szemez a többiekkel egy teleépített pályán.

3.: Fejlesztés. Remek dolog, kiválóan kitalálták, meg sok is van, csakhogy... A legtöbb fejlesztésnek nem nagyon van értelme, mert például olyan a pálya, vagy már túlhaladott az adott játék egy bizonyos pontot. Ettől még számít a fejlesztés, kell a technológiai szupremáciához, igen. De sokat lendített volna a dolgon, ha egyes kései, magas szintű fejlesztések tennének elérhetővé addig elérhetetlen és új épületeket, mert az elérhető repülés bizony kevés. Igaz viszont, hogy a játék már így is összetett, sokaknak elsőre talán még bonyolult is, szóval elképzelhető, hogy emiatt lett ilyen a fejlesztési fa. És az is szép, hogy bizonyos fejlesztések kihasználásához olyan nyersanyagok kellenek, amikből nagyon kevés van (számszerint 2) a játékban... Sebaj, atomcsapás rulez!

     Persze rengeteg mindent lehetne még mondani, de ahhoz tényleg le kell játszani pár játékot, ami meg szinte feleslegessé is teszi eme említett regélhető dolgokat, ami ördögi kör. A lényeg, a játék jó, ha az ember megszokja a kezelést, megtanulja a rendszerét, akkor nagyon szórakoztató tud lenni és egy gyorsabb parti is leköt bizony 1.5-2 órát életünkből, ameddig aligha unatkozunk... Mi más is lehetne egy játék célja, ha nem ez?

pict1134.jpg