Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Fallen Haven

2012.05.03

fhtitle.png

 

    A játék, bár régi és már a maga korában sem volt kitűnő grafikailag, mégis roppant érdekes és néhol korszakalkotó, talán ezért volt sikertelen anno a szélesebb körökben, pedig valódi gyöngyszem! Aki szereti a körökre osztott stratégiákat, annak ez sem maradhat ki, hiszen majdnem alapmű! A történet kissé sablonos, csupán enyhe csavar van benne, röviden: Megatársaság elkóborolt\elveszett műholdját megtalálják az idegenek (Tauranok, nem gyökszi Taurenek), akik kiváncsiságukban elviszik megvizsgálni azt. Valami rosszul sül el, főviláguk holdja szétrepül, rengeteg Tauran halott, ettől pedig a militarista, csillagok tucatjait uraló idegenek kissé idegesek lesznek, s eldöntik, hogy népeket letipró seregeikkel elindulnak szájonvágni a magukat tökösnek tartó embernépet. Az első találkozás pedig a New Heaven nevű kolóniánál következik be, ahol az idegenek széttörik az emberi flottát és simán földre szállnak, hogy megbeszélhessék sérelmüket velünk. S itt nyit a játék, melyben egy színvonalas enciklopédia is van rögtön, mely sok hasznos dolgot elárul a játékban található egységekről és épületekről. Két hadjárat is van: New Heaven és Last Hope, mindkettő addig tart, míg ellenfelünk "fővárosát" ki nem radírozzuk a térképről...


    New Heaven-t választva egyetlen területtel indulunk mi is és ellenfelünk is, míg a köztes területek semlegesek, de ha meg akarjuk őket szerezni, keményen védekeznek. Ez a hadjárat a kezdet, az oktató játék, itt tanulhatja meg a játékos a játék kezelését és apróbb fortélyait. A Last Hope a magasiskola, itt egyetlen terület (a miénk) kivételével mindent ellenfelünk birtokol, nincsenek semleges, könnyű prédát jelentő provinciák! Persze nem kell nagyon megijedni, hiszen mindkét hadjárat előtt választhatunk a három nehézségi fokozat közül! Hogy pedig ne legyen unalmas az élet, mindkét faj közül választhatunk induláskor, így mindkét hadjárat kétszer is végigjátszható minimum!


    A két faj pedig eltérő tulajdonságokkal bír, amik nagy hatással vannak ügyködésünkre. Az emberek egységei gyorsak, messzebbre lőnek, de tűzerejük és páncélzatuk messze gyengébb. A tauranok ezzel szemben lassúak, rövidebb lőtávjuk van, de képesek minden emberi egységet egyetlen lövéssel pokolra küldeni, míg vastag páncélzatuk sokat kibír. Különbség tehát van, ám ha jól használjuk ki a választott faj előnyeit, nem lesznek igazán nagy gondjaink.


    A játék maga többszintű. Adott egy térkép, ahol stratégiai megmozdulásainkat intézzük, illetve adott területre bökve infot kaphatunk róla, ha van a szomszédban radarunk. Ezen kívül minden provinciának van taktikai nézete, ahol békeidőben a városunkat építgetjük, egységeket gyártunk, míg harcban itt irányítjuk egységeinket a győzelem vagy a vereség felé. Minden provincia pénzt hoz, amiből gazdálkodnunk kell, s minden megépített dolog csak a következő körre készül el (ha előtte betámadnak, akkor a frissen épített lőtornyok nem érnek semmit, de a gép poénból lövi ki őket. Ezenkívül minden terület elfoglalása után egy újabb egység gyártására lesz lehetőségünk, s ezek általában egyre jobbak lesznek. Harcban túlélő egységeink tapasztalatot szereznek, ami a találati pontosságukat növeli. Egyes területeken pedig speciális küldetés vár ránk (ezeket kis zászló jelöli), melyek teljesítésére egyetlen lehetőségünk van. Érdemes tehát felkészülni rájuk és teljesíteni őket, a kapott jutalmak ugyanis hatalmas előnyöket jelenthetnek számunkra! A játék menete a következő: adott a mi körünk, amit a gépé követ. A saját körben gyárthatunk, építhetünk, megtámadhatunk más területet illetve csapatokat mozgathatunk\telepíthetünk. Támadás esetén harc következik, mely szintén körökre van osztva. Ha nyertünk, az ellenség lép és peches esetben rögtön visszatámad, ekkor megint harc következik és remény, hogy elég erős a helyi véderő a támadás visszaveréséhez, ellenkező esetben buktuk a területet! A gép képes továbbá orbitális támadásra is, vagyis velünk ellentétben nem csak az övével szomszédos területet képes megtámadni, hanem bármelyik területet a mi fennhatóságunk alatt! Ez is a legrosszabb időben szokott bekövetkezni...


    Természetesen fejlesztés is van a játékban, mely folyamatosan történik, méghozzá öt különböző témában, melyek között mi osztjuk el a rendelkezésre álló erőforrásokat. Fejleszthetjük az energiahatékonyságot (épületek fontos tulajdonsága), a fegyverek erejét, a sebességet, a páncélzatot, a tűzelési gyorsaságot (mennyiszer tud lőni egy körben az egység), a rakéták hatékonyságát (nagyon fontos, ha nem akarsz sikeres atomcsapásokat elszenvedni!). A "Rocketry" minden esetben fontos, míg embereknél a "Weapon damage" és a páncélzat fejlesztése a lényeges, tauranoknál a "Rate of fire" és a gyorsaság (unit movement), ezekkel ugyanis a faji hátrányokat tudjuk csökkenteni valamelyeset. Minden fejlesztési terület 10 szinten keresztül fejleszthető.


    Egységekből akad bőven, a dobóhajó (dropship) azonban a leglényegesebb. Egy ilyenbe 8 egység fér és csak ezekkel lehet a területek között mozogni, egy területen pedig egyszerre 3 lehet belőle (azaz a legnagyobb támadó seregünk is csak 24 fős lehet, de védekezni 54 egység lehet egy területen). Mivel a dobóhajó fontos és drága, ezért védelme igen fontos, a legjobb, ha támadáskor kipakolunk belőle mindenkit és elküldjük haza őket. Persze ekkor nem vonulhatunk vissza, de ez nem is gond. Ha nem tudjuk a területet elfoglalni, a visszavonulás is értelmetlen lett volna, akkor már annyi kárt kell okozni, amennyit csak lehetséges!


Az emberek egységei:
    Squad - Két gyalogos egy csoportban. Gyenge, de fal mögül is tudja zaklatni az ellent. Igen felejtős egység, csak a kezdeti játékban fogjuk használni...
    Ranger - Magányos lövész, nagy lőtávval. Szintén felejtős, hamar leszokunk majd róla is.
    L.A.V. - Páncélozott gépjármű, mely igen gyors, viszont az ellenség gyalogosainak és tüzérségének a kilövésén kivül semmire nem jó, legfeljebb csalinak. Az elején nagy számban használjuk, később nem.
    Speeder - Nagyon gyors de nagyon gyenge sikló, mely rakétákkal képes a gyengébb páncélosok életének megkeserítésére is. Ideális a tüzérség zaklatására, másra azonban nem igazán.
    Buggy - A röhej maga. A leggyengébb egység, viszont borzasztóan gyors. A gép szereti használni, mi ne pazaroljuk rá a drága pénzt.
    Artillery - Tüzérség. Messze lő, erőset lő, de nagyon lassú és minden képes kilőni. Igen hasznos egység, de erősen kell védeni! Én dobóhajonként 1-2 darabot viszek minden csatába, védekezésben pedig a legjobb!
    Tank - Mindenben közepes, igazi tucategység, melyet nagy számban fogunk használni minden helyzetben.
    Grav tank - Gyors, közepesen erős egység. Szintén nagy számban fogjuk használni, mert víz felett is tud közlekedni, így nagyon jó bekerítéshez!
    Gunship - A legjobb emberi egység. Erős páncélzat, erős tüzérfegyver, közepes védelem. Imádni fogjuk ha emberekkel játszunk, utálni ha ellenük...


Tauran egységek:
    Trooper - Két ronda tauran plazmavetőkkel. Ugyanaz érvényes rá, mint az emberi "squad"-ra, bár erősebb annál.
    Sniper - Erősebb és lassabb, mint a ranger, viszont ugyanolyan hasznavehetetlen. A gép szereti használni, én nem láttam értelmét.
    Light tank - Messze erősebb, mint az L.A.V., erősebb páncélzat, tűzerő, s emellett elég gyors is. Később azonban nem sok haszna lesz neki sem...
    Grav tank - Végig használni fogjuk, mert olyan erős, hogy a legtöbb emberi egységet elsőre kilövi, emellett gyors, jól védett és átmegy a víz felett is. Durva előnyt jelent a tauranoknak a kezdetektől fogva!
    Flyer - Repülő gyalogos. Gyors, nagy tűzereje van, de gyenge. Tömegben, rajtaütésre használva halálos. Ha ellened van, megtanulod tisztelni, mikor kilövi a tankjaidat...
    Artillery - Mint az emberi párja, de erősebb mind tűzerőben, mind páncélzatban. Ettől függetlenül védeni kell, vagy vetheted rá a keresztet.
    Tank - Jóval durvább, mint az embereké, tűzerőben elsöprő, mindent képes kilőni. Sajnos lassú.
    S.H.O.G. - Erős, mint a Gunship, tömegesen fogod használni...
    Mega tank - Semmi nem képes ellenállni neki, ráadásul területre hat a fegyvere! A leglassabb egységek egyike, de cserébe kilőni is nehéz. Túl lassú és túl drága, hogy igazi hasznot hozzon, de néha érdekességként be lehet vetni...


Semleges egységek:
    Recon car - Nagyon gyenge, az L.A.V. megfelelője. Nem jelent fenyegetést igazából.
    Grav bike - Nagyon gyors de piszok idegesítő légimotoros egység. Szerencsére minden képes végezni vele. Falkában támadva okozhat gondokat.
    Tank - Emberi tank, csak más színben. Érdemes figyelni rá, mert okozhat kellemetlen pillanatokat.
    Rocket launcher - Rakétás artillery. Idegesítő és kellemetlenül pontos. Elsődleges célpont, mint a tűzérség általában...

fh1.png

    Pár tipp a játékhoz:
    - Minden területen érdemes felhúzni a radar-missile launcher-anti missile triót. A radar képet ad a szomszédos területekről, a rakétasiló atomcsapásra jó, míg az elhárító ettől igyekszik megóvni a területet. Szerencsésen becsapodó rakéták nagyban megnövelik a terület lerohanásának esélyét! Érdemes ugyanabban a körben bombázni, amikor támadsz (előtte ments, hogy sikertelen bombázás esetén újra próbálkozhass), így hatalmas túlerővel szemben is eséllyel veheted fel a harcot.
    - A fal a legjobb védelem. Egy ágas-bogas fal nagyon szétszórhatja a támadókat, akiket egyenként már könnyebb levadászni. Egyes területeket pedig úgy be lehet telepíteni fallal, hogy dobóhajó nem képes landolni rajtuk, így gyakorlatilag támadhatatlanokká válnak (kivéve az atomcsapást, ami után már le tud szállni az ellenfél, de erre való az elhárítás).
    - Támadáskor igyekezz jól védhető helyen landolni, hogy a gép ne vadászhassa le a tüzérségedet. Ha sikerül megvetni a lábad, a tüzérségi fedezettel már nem sok gondod akadhat.
    - Dobóhajonként legyen változatos a csapatösszeállítás! Ha minden hajó csak egyféle egységet szállít, akkor nagyokat fogsz szívni!
    - Fejlesztésnél hangsúlyosan menj rá a választott fajodat érintő területekre (lásd fentebb), mert így sok bosszúságtól kíméled meg magad! Felesleges azt erőltetni, amiben fajod már amúgy is jó, mert a gép a gyenge pontjaidat kihasználhatja!
    - Fővárosod védelme elsődleges, mert csak itt építhetsz dobóhajókat, amik nélkül nem lehet semmit sem csinálni! Bár nehéz elképzelni, hogy valaki elveszítse a fővárosát a Hard fokozat kivételével.
    - Atomcsapásod után szabadon szemügyre veheted a gép védelmi felállását a területen, ennek tükrében pedig megtervezheted a leszállási helyeket és a támadási irányokat!
    - Sikeres harc után érdemes átszabni a területen a város képét, mert a gép sokszor logikátlanul építkezik, ami akár bevételkiesést is jelenthet! A pénz pedig fontos, mert ebből lesz a sereg.
    - A területek adatai közt érdemes elolvasni, mennyire gazdag nyersanyagokban, mert ez alapján termeli majd a pénzt. A szegényebb területeken meg kell próbálni minimális erőket állomásoztatni, ha nem akarjuk, hogy veszteséget termeljen nekünk. Gazdagabb területek viszont gyakrabban vállnak támadások célpontjaivá, mert annyira a gép sem hülye.
    - Ne támadj, amíg nincs legalább 2 teli dobóhajód! Később persze mindhárom legyen tele, mert szükséged lesz arra a 24 egységre a csatákban. Bár ez időbe telik, de nem sietsz sehová...