Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


X-com1 - Ufo:Enemy unknown

2012.04.04

 

ufo1title.png

    Alapvetően egy többszintű stratégiai játékról van szó dióhéjban, amelyben bázis-menedzsment, gyártás- és kutatás-szervezés, földi- és légiharc egyaránt megtalálható, vagyis kellemesen összetett ahhoz képest, hogy mikori. Manapság már nem sokan mernek ennyire összetett játékokat készíteni, emiatt romlott le az utóbbi években a számítógépes játékok renoméja. Lássuk tehát apránként ezt a fantasztikus, régi játékot, legyen ez útmutató azoknak, akik valamiért még eddig nem próbálták ki!


    Elsőként, a nehézségi szint és nyelv kiválasztása után, egy 3D-s földgömb jelenik meg előttünk, melyen rá kell böknünk arra a pontra, ahová bázisunkat kívánjuk telepíteni. Vízre ne akarjon senki "klikk"-elni, oda nem lehet, mindenhol máshol szabad a vásár, még a közelítésen feltűnő városok területén is. Ajánlott az USA vagy Európa területére telepíteni a bázist, mert ezek a területek sokat fizetnek, ezért pedig elvárják, hogy non-stop ufo-védelem legyen az osztályrészük. A bázis ledobása után már a jobb oldali menűben megnézhetjük a szépségünket. Ajánlott kissé átszabni a sztandard bázist, mert később, ha meg kell védeni, lila lesz a fejünk az "örömtől".

x-com1-1.png

    Bázisaink roppant fontosak, nagyon meg kell gondolnunk hová telepítjük őket! Számuk véges, a bennük épült radarok érzékelési területe szintúgy. Adódik hát, hogy úgy kell idővel lerakosgatni az új bázisainkat, hogy minnél jobban lefedjük érzékelési tartományunkkal a Földet. Katonáink és gépeink, mind igen fontos, szintén a bázison állomásozik, felszerelésük feladata reánk hárul, ezt végig észben kell tartanunk! A bázis menűi között találhatjuk az új épületek emelésének lehetőségét (remélem, ezt nem kell részleteznem, miért fontos), a kutatások és a gyártási feladatok kiosztásának lehetőségét. Ezeket követik a bázisok közti transzfer, felvétel\vásárlás illetve eladás\kirúgás menűk, ezek jelentése magáért beszél. Főbázisunk megalapítása után érdemes telepíteni egy nagy-radart és egy idegen börtönt. Élőés halott idegenek kellenek a kutatásokhoz, ezeket pedig csak idegen börtönben tudjuk tárolni (élő mindenképpen, a tetemek szimplán raktárra kerülnek, de olykor vacakol emiatt a program, szóval jobb a békesség). Az új szerkezetek beszerzése és kifejlesztése az egyik legfontosabb része a játéknak. Enélkül lehetetlen megnyerni!

x-com1-5.png

    Kutatni lehet rögtön a lézer-fegyvereket, ezt ajánlott kiemelten kezelni addig, míg nem kutattuk ki a lézer puskát. Ez a fegyver lesz a legfőbb fegyverünk a játék során! Nincs szüksége lőszerre és a legtöbb idegen dögöt képes pokolra küldeni tök simán. Persze a plazmafegyverek fejlesztése is fontos, hiszen a plazma ágyú a legjobb repülőre aggatható fegyver a játékban, ezzel csatahajók kivételével minden simán leszedhető az égről.
    Égről leszedés, vagyis elfogás. Ez az egyik harctípus a játékban. Ha a radar kiszúr egy UFO-t, akkor arra ráküldhetjük az elfogóink egyikét, hogy próbálja meg földre kényszeríteni, lehetőleg nem szép szóval. Amennyiben ez, mármint a ráküldés utáni elfogás sikeres kezdetet vesz, egy ablak jelenik meg, ahol megmondhatjuk milyen intenzítással lőjön a repülőnk, de megnézhetjük az üldözött gép típusát is. A fegyvereink lőtávja is látható, ezeken belülre érve vadászunk puffogtatni kezd, egészen addig, míg van lőszere vagy szét nem lövik. Mert előfordulhat az elején a játéknak, hogy túl rövid hatótávú fegyverzettel ugrunk neki egy túl nagy UFO-nak, ami szétlövi a gépünket. Ekkor vehetünk másikat, fegyverekkel együtt. Egy légiharc a következő eredményekkel járhat: Az UFO letörli az égről a gépünket, az UFO elmenekül (néha előfordul, ekkor sanszos, hogy újra beérjük), az UFO megsemmisül vagy az UFO lezuhan. Ha pedig nem vízbe zuhan, akkor indulhat a kommandó, kezdődik a földi harc mókája.

x-com1-2.png

    Földi harc alatt azonban nem csak a lelőtt vagy leszállva elkapott UFO-k kifosztásának kísérletét értjük. Ide tartoznak az idegen terrorok, az idegen bázisok megtámadásai illetve saját bázisunk védelme. Röviden minden, ahol katonákat irányítunk földi harc, ezek pedig körökre osztva folynak. Érdemes tehát úgy mozognunk, hogy maradjon elegendő TU-nk (ebből kell gazdálkodni körönként) katonánként egy válaszlövésre. Sokszor igen hatékony tud lenni, mikor a sarok mögül előbukkanó golyófejűt reflexből agyonlövi valamelyik bakánk. Ezen harcokban embereink elhalálozhatnak, ez pedig nem buli, mert újakat sorozni drága, a veteránok pedig nem csak magasabb rangot kapnak, de javulnak tulajdonságaik is. Szóval minden élet fontos, mert később a tapasztalatlanokat élve megeszik a komolyabb idegenek. Egy földi harc akkor ér véget, ha vagy a mi összes katonánk vagy az összes idegen halott vagy eszméletlen, illetve bizonyos esetekben ha a gépbe visszatérve mi magunk adjuk fel a harcot. Egyértelmű, melyik eredmény a legjobb és a leghasznosabb.

x-com1-6.png

    Élő idegenek elfogása jobb megoldás, mint a szimpla legyilkolásuk, ám messze nehezebb is. A kezdeti kábító bot csak közelharcra jó, és ha pechünk van, a megbökött dög reflexből szemen lövi emberünket, aki annak rendje és módja szerint jobb létre szenderül. Ritkán előfordul, hogy egy meglőtt lény csak elájul, nem megdöglik. Ez gond lehet, mert ha nem tartjuk szemmel, egy idő után magához tér és elkószál, mi meg kereshetjük égre-földre, miért nem ér véget a küldetés. Később, zsákmányolva a külhoni népektől, lehetőségünk lesz a kábító kilövő használatára is, mely messze jobb, mint a vacak kábító bot. Egyrészről azért, mert területre hat, mint a gránát-robbanás, másrészről, mert lövedékről lévén szó, nem kell az idegen seggébe dugnunk, hogy használhassuk. Azonban ha bénázunk vele, egész kis kontingensünket mélyálomba robbanthatjuk, akkor pedig vége a küldetésnek, a mi vereségünkkel!

x-com1-3.png

    A játék pedig szépen meg van struktúrálva. A küldetésekről hazahozott cuccokat a tudósaink tanulmányozzák, így idővel mi is használatba vehetjük őket, új technológiák nyílnak meg számunkra. Idővel új épületek, elfogó és szállító járművek válnak számunkra elérhetővé, s ha mindent jól csináltunk, akkor eljön a végső nagy harc is: Megtámadjuk a Marsot!

x-com1-4.png

    Nem könnyű játék, mikor én első alkalommal játszottam vele, a 8. hónap után vesztettem, de másodjára megvolt! Hogy nektek is könnyebb legyen az élet, most jön pár tipp, hogy kezdőként is örömmel irtsátok a gaz golyófejűeket bolygószerte!
    - Kezdetben puskákkal és gépágyúkkal (ezekbe vegyél robbanófejes lőszert) szereld fel a katonáidat! A pisztolyok szarok, a rakétavető használhatatlan. Inkább add el őket!
    - Mint már mondtam, a lézer fegyverek fogják alkotni felszerelésed gerincét a földi harcban. A pisztoly és a puska mindenkinek mehet, a nehézlézer csak azoknak való, akik jó céllövők! Nem árt az sem, ha mindenkinél mindig van egy gránát. Sokszor igen hasznosak tudnak lenni.
    - Próbálj nappal harcolni, ha egy mód van rá, mert sötétben az idegenek ötször jobban látnak az embereidnél, ami gáz tud lenni. Nappal mindenki ugyanolyan messze lát, ráadásul jobban is céloznak kissé.
    - Fontos az is, mik ellen harcolsz (később lesz radar, ami előre közli kik vannak egy UFOn), tehát igyekezz mindig találni egy ellenfelet mentés után, hogy eldönthesd, készen állsz-e a harcra. A szürke golyófejűek, a lilás lebegők és a kígyóemberek nem jelentenek különösebb gondot, ezeket könnyű eltaposni. A zöld Mutonok gázosak, mert nagyon erősek, több lézertalálat kell nekik, és akkor is erősen gyanús, hogy csak beájultak, nem megdöglöttek. A csuhások pedig... előlük, a végső küldetésig, egyszerűen elmenekültem, ha tehettem. Ők fizikailag gyengék, de a katonáid elméjét képesek irányítani, így ellenük harcolni egy frászos agybaj. Ha nem muszáj, hagyd őket, mert sok embered elveszhet.
    - Terror esetére szintén igaz a fenti állítás. Kígyóemberek (Chrysalid jön velük, aki páncélon át is belepetézik a katonádba, akiből egy újabb dög kel ki, s mind gyors és erős!) és csuhások esetén szívás. A többiek elmennek, bár terror idején a golyófejűek is gyakran babrálnak katonáid elméjével.
    - Ajánlott fejlesztési sorrend: Lézerek a puskáig bezáróan, majd plazmafegyverek a plazmaágyúig, aztán utána már igazából nem nagyon lényeges. Ha nem vagy nagyon béna vagy meggondolatlan, innen már szinte esélytelen elveszíteni a játékot!
    - Amíg  nincs plazma ágyúd, addig vadászaidra nagy hatótávú rakétákat szerelj fel, de ne feledd, hogy mindig kell utánpótlást rendelnek hozzájuk, mert üres kilövőkkel nem lehet UFO-ra vadászni.
    - Bőven elég, ha csak a főbázison vannak katonák. A többi védelmét telepített épületekkel is tökéletesen meg lehet oldani.
    - Ha már elég izmosnak hiszed magad, hagyd, hogy megtámadják a főbázisod. Kissé unalmas mindig megvédeni, de rengeteg cuccot hoznak a támadók, amiket aztán el lehet adni jó pénzért. Ráadásul sok pont jár érte, ami magasabb fizetést jelent a hó végén. Azonban ha tévedtél, ugrik a bázisod, ami igen kellemetlen, mert minden elvész számodra, ami ott volt.
    - A pszionika jól hangzik, ám a gyakorlatban nem valami hatásos. Ráadásul ha nem sikerül, a megtámadott elme gazdája tudni fogja, hol áll a támadója, ami csuhás esetén nagy gondokat okozhat. Ha sikerül az elme uralása, jobb ha tudod, csak az idegen kezében található tárgyakkal tudsz bármit is kezdeni, így hiába dobatod el vele a puskáját, mert lehet, hogy a következő körben gránátot vág alád, aztán hello!
    - Amint lehet, építsünk pszionikus labort, ahol az embereinket letesztelik. Azok, akiknek 70 alatti pontszám kerül az ereje mellé (az a szám, ahol nincs + jel), azokat vagy kidobjuk, vagy nagyon vigyázunk velük pszionikus idegenek közelében, mert könnyedén idegen befolyás alá kerülnek!